Probiotika versus prebiotika

Probiotika a prebiotika – jaký je mezi nimi rozdíl? Společné mají určitě jedno – pro naše zdraví jsou velice důležité.

Probiotika

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které příznivě ovlivňují náš zdravotní stav. V našich střevech najdeme až 500 druhů různých mikrobů, z nichž nejdůležitější jsou právě probiotika. Jde o skupinu mikroorganismů, z nichž nejčastější jsou laktobacily, bifidobakterie, grampozitivní koky a kvasinky. Nejčastějšími zástupci jsou potom Bifidobacterium bifidum nebo Lactobacillus acidophilus.

Probiotika, krom toho, že jsou součástí naší střevní mikroflóry, můžeme najít i v mléčných výrobcích. Obsaženy jsou v jogurtech, zakysaných mléčných výrobcích a jogurtových nápojích. Probiotika lze rovněž zakoupit i v lékárnách, na trhu je celá řada preparátů s jejich obsahem.

Na naše zdraví mají důležitý vliv. Ve střevě působí proti rozmnožování škodlivých bakterií, které by mohly způsobit infekci a onemocnění, například průjem. Jsou ale důležité i pro samotné vstřebávání živin ze střeva, trávení sacharidů a bílkovin a působí rovněž na peristaltiku (hybnost) střev. Předcházejí celé řadě zažívacích obtíží. Můžeme je považovat za důležitou součást imunitního systému, obecně díky nim lépe odoláváme infekcím. Správné osídlení střeva má příznivý vliv i na potlačování rozvoje alergií a atopických projevů, a to v dětství tak v dospělosti. V neposlední řadě zlepšují probiotika vstřebávání některých léků, zejména antibiotik.

Probiotika a antibiotika

Střevní flóra bývá mnohdy narušena užíváním antibiotik. Ty totiž způsobí, že dojde k usmrcení patogenní bakterie způsobující onemocnění, nicméně zahubí i prospěšné baterie ve střevě, tedy probiotika. Projeví se to typickým průjmem. Z toho důvodu je proto vhodné spolu s užíváním antibiotik užívat i probiotika.

Prebiotika

Prebiotika můžeme zjednodušeně označit za „potravu“ pro probiotika. Jedná se o nestravitelné sacharidy, které prochází trávicím ústrojím beze změny.  Jsou využívány bakteriemi tlustého střeva jako zdroj energie a zároveň podporují jejich růst. Prebiotika se vyskytují zejména v zelenině, ovoci a obilovinách.

Závěrem je tedy třeba říci, že probiotika a i prebiotika jsou oboje velice důležitá a jejich funkce se navzájem podporuje. Střevní bakterie bez potravy totiž nemůžou být a zároveň střeva bez probiotik nebudou dobře fungovat.

Čištění mezizubních prostor

Otázkou pro řadu rodičů je i čištění mezizubních prostor v dětském věku. Zubní lékaři doporučují začít s čištěním mezizubních prostor, a to zejména mezi stoličkami, již kolem 2,5 roku.

Na toto čištění je vhodná dentální nit na plastovém držátku. S péčí je třeba začít postupně, několikrát za týden, později by to mělo být denně.

Návštěva zubaře

Ideální čas na návštěvu zubaře je již od prořezání prvního zoubku, nejpozději by to mělo být do jednoho roku věku dítěte. I na to ale řada rodičů zapomíná. V tomto věku je zcela zásadní navázání dobrého vztahu mezi dítětem a zubařem, což pravidelné návštěvy s kontrolou chrupu mohou přinést. Navštívit zubaře až ve chvíli, kdy je přítomen zubní kaz, není vůbec dobré načasování. V takovém případě se dobrý vztah navazuje obtížně.

K zubaři by děti měly docházet pravidelně, každého půl roku. Zubař prohlédne stav chrupu, vysvětlí správnou techniku a může zodpovědět celou řadu nejasností a dotazů. Dítě si navíc zvyká a odvyká i strachu ze zubařského křesla.

 

Autor příspěvku: Hedy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.